SLIK GJEKK TUREN TIL VESTRE AUSTANBOTTANTIND

Foto: Bente Teigen

Referat fra turen til Vestre Austanbottantind

Vestre Austanbottantind 2100 moh.  Vik turlag søndag 26.08.2018

En tur vi gledet oss til, en kremtopp i Jotunheimen med en fantastisk utsikt.

Værmeldingene viste at det skulle bli opphold og litt sol utpå dagen. Vi tok 07.35 ferja fra Vangsnes. Det var 4 personer fra Vik, 5 fra Fresvik, en fra Leikanger og en fra Gaupne. En fin gjeng startet fra Berdalsbandet  kl. 10.15 på fin sti. Det var lett snø i lufta og ca 0 grader.  Etter en kort matpause oppe med vannet bar det sørøst opp mot en brei rygg, på en sti med små varder. Austbotntindene lå dekket av skodde, men vi så konturende av  toppen som var dekket av nysnø. Ikke lenge var det, før vi gikk i ca 10 cm nysnø, og vi måtte være forsiktige pga av glatte stener.

Veien opp til toppen bød på flere spennende utfordringer, med ganske luftige passasjer og litt klyving underveis, men med god veiledning fra turleder Jon Arne kom vi oss opp alle sammen. Først opp på fortoppen til Vestre Austbotntind, så ned litt til en luftig passering og videre passerte en bratt snørenne som stupte ned til Berdalsbreen. Så ble det ny spennende klyving opp på til Vestre Austbotntind. Vi måtte hjelpe hverandre litt med å dytte og dra litt opp et par steder, men ca kl. 14 var vi på toppen og alle var så glade. Dessverre var det skodde, men i vest så vi konturene av mektige Store Austbotntind.

Vi spiste niste, tok bilder og gjorde oss klar til å gå ned, da plutselig kom solen frem og skodden lettet noen minutter slik at vi kunne se det mektige landskapet rundt oss, med breer, daler og topper. Som å være på taket av Jotunheimen. Et vakkert skue.

Hjemveien gikk bedre enn forventet, et punkt sikret Jon Arne med tau og sele for å trygge oss når vi kløv baklengs et bratt stykke, resten av de litt utsatte punktene hjelpe vi hverandre. Etterhvert lettet skodden, solen kom frem og til lengre ned vi kom til bedre utsikt.  Vi var vel nede med bilene kl 17.30.

Alle var fornøyde med turen, og spesielt fire polske bærplukkere som var med fra Fresvik. De fikk en tur i alpint terreng på toppen av Norge og spennende klyving i nysnø opp til 2100 moh. De greide seg godt og var stolte og veldig glade for en tur de aldri vil glemme.  Ikke vi andre heller.

Tusen takk til turleder Jon Arne Kvåle.