Slik gjekk turen til Breheimen

På toppen av Liabrekulen (1910 moh)
På toppen av Liabrekulen (1910 moh) Foto: Bente Teigen

Turhelg med Vik turlag til Breheimen og Mørkridsdalen 27 - 29.8. 202.

Det var 12 påmeldte til denne helgen. De fleste av oss møttes i Sogndal kl 18 og kjørte samlet opp den ville Fortunsdalen på en smal vei som slynger seg opp til DNT minste betjente hytte. Den er en perle, med god service, god stemning og fantastisk god mat. Vi pakket ut, fikk deilig rømmegrøt, og planla ruten neste dag sammen med turleder Jon Arne før vi la oss i gode senger.

Lørdag våknet vi til skyfri himmel, vindstille og ca halv ti startet vi turen. Jon Arne hadde planlagt rundtur til Liabrekulen 1910 moh. Vi startet på stien som er merket til Sognefjellshytta, og gikk i rolig tempo oppover i et meget alpint terreng. Vi tok av stien og fortsatte oppover mot toppen av fjellet.

Det var mange blankskurte sva, mange snøfonner som før hadde vært deler av bre. Vi kom stadig høyere opp, og vi hadde en fantastisk utsikt hele ruten. Etter en bratt snøfonn nærmet vi oss toppen hvor vi først skulle gå over en luftig egg. Vi var spente og det kilte nok litt i maven på flere av oss, men alle kom seg over på egenhånd. Til slutt var vi helt oppe ved varden og fikk et fantastisk utsyn over Jotunheimen, Jostedalsbreen og fjellene både i øst og vest.

Etter en lang rast gikk vi tilbake på en ny rute, og kom inn på turstien fra Turtagrø og Stølsdalen.Da fulgte vi merket sti på mye stein og sva.

Vi var tilbake til hytta vel 18.30. Noen tok et forfriskende bad, mens andre tok varm dusj. Middagen var et festmåltid, mør hjortestek med tilbehør. Stemningen var høy og alle var så fornøyde med den minnerike og vakre dagen.

Neste dag pakket vi sakene og kjørte ned til Sjolden og tok veien opp til den ville vakre Mørkridalen. Vi startet i samlet tropp på fin sti, vi passerte mange flotte fosser, sjarmerende idylliske setre, stille kulper og beitende dyr. Solen stekte og alt var så vakkert. Etter ca 6 km gikk vi over en hengebru og fortsatte nedover på andre siden av elven til der vi hadde parkert bilene og avsluttet turen.

Alle var vi fornøyde med en uforglemmelig helg. Tusen takk til alle som deltok og til turleder Jon Arne Kvåle.

Referent Øydis Kleppe Bøtun

Fresvik 31.08.20

Foto: Bente Teigen
På heimveg frå Liabrekulen
På heimveg frå Liabrekulen Foto: Bente Teigen
Søndag var det tur til Mørkridsdalen